Eilen tapasin jälleen elämäkertakirjoittajia. Etukäteen oli riittämätön olo. Tuntuu, että vetäjän pitäisi olla suuri, karismaattinen persoona joka on armoitettu sananselittäjä ja saa kurssilaiset mykistyneen ihastuksen valtaan pelkällä läsnäolollaan. Typerää kyllä, mutta usein tunnen riittämättömyyttä ja huonommuutta  myös siksi etten ole mies. Karismaattiset tyypit ovat yleensä miehiä. Naiset eivät ole karismaattisia, paitsi silloin kun paljastavat pintaa. Jopa sellainen karismaattinen laulaja kuin Karita Mattila on karismaattisimmillaan paljastaessaan tissinsä. Kuten kenties muistamme siitä taannoisesta Salomesta. Mutta tuskinpa minä saisin mitään ihmeitä aikaan vaikka elämäkertaryhmässä paljastaisin tissinikin.

Oli siis toiseksi viimeinen kerta kun tämän ryhmän oli määrä kokoontua ja mietin  olisiko minulla pontta ryhtyä hommaamaan rahoitusta ensi syksylle. Ajattelin että jos olisin kunnon vetäjä, en jättäisi hyvää ryhmää, vaan huolehtisin siitä että toiminta saa jatkua. Mutta kuten aina, minä aluksi jännitin nimenomaan sitä tulevatko he paikalle edes tänä iltana. Minä jännitän sitä aina koska en oikein ymmärrä, mitä ihmiset saavat tällaisista kursseista. Mutta sieltä ne kuitenkin tulivat, viime tingassa niin kuin aina. Ja olivat iloisia tavatessaan toisensa ja alkoivat spontaanisti puhua ensi syksystä ja siitä että paikallislehti voisi julkaista heidän parhaita juttujaan. Reipasta touhua. Lupasin selvitellä asiaa.

Ilta oli ajatuksiaherättävä, liikuttava, hauska. Sellainen se on aina näiden ihmisten kanssa. He sanoivat, että eikös tämä ole sinullekin ihan tärkeää. Työsi on yksinäistä puurtamista, mutta täällä saat virikkeitä. Minä siihen että nimenomaan, olette asian ytimessä. 

Yhdeksän aikoihin illalla poljin kotiin ja ajattelin armoa. Tulin siihen tulokseen että armon täytyy olla jotain tuollaista. Olen täysin riittämätön, mutta sillä ei oikeastaan ole väliä. Tärkeintä on, että voimme ryhmässä kohdata toisemme ja jakaa kokemuksiamme. Kirjoittaa ja puhua elämästä. En ehkä ole ponteva, kaikkitietävä vetäjä, mutta olen kuitenkin tehnyt mahdolliseksi, että nämä ihmiset voivat jakaa kokemuksiaan kirjoittamisesta.