85680.jpg

Terveisiä Tampereelta. Tuota Enckellin teosta minä siellä nyt lähinnä kävin katsomassa, mutta tulihan siinä tietysti ihailtua jälleen kerran ne Simberginkin työt, jotka ovat tutumpia. Enckell oli kuulemma maalannut itsensäkin freskoon, hän näkyy äärimmäisenä vasemmalla kömpimässä ylös haudasta.  Ystävänsä Simbergin hän on pistänyt tuonne valaistuneiden joukkoon. Nyt huomio kiinnittyi siihen, että totutusta poiketen kaikki naiset on taulussa  säädyllisesti verhottu, mutta miehet ovat alastomia. En tiedä miten kirkkotaiteessa, mutta noin yleensä ottaen visuaalisessa viestinnässä on taipumus esittää naiset alastomina ja miehet puettuina. Mutta se on sivuseikka, eikä kuulu tähän. Kuvassa juuri ja juuri erottuu vasempaan ylänurkkaan jätetty pieni tumma kaistale, joka muistuttaa siitä kuinka tummunut fresko oli ennen kuin taideopiskelijat puhdistivat sen ranskanleivällä.

Kirkon ulkoverhoilua korjataan parhaillaan, joten hartaaseen tunnelmaan oli paukkeelta mahdoton päästä. Ulkoseinän kivet irrotetaan, puhdistetaan ja kiinnitetään takaisin. Korjauksen arvioidaan maksavan 7 miljoonaa euroa, mikäli nyt muistan oikein. Summalla joka tapauksessa rakentaisi kevyesti uuden kirkon. Sen lisäksi että sillä tietysti voisi hankkia yhtä jos toistakin tarpeellisempaa tavaraa tai palvelua. Mutta he siis eivät hanki uutta kirkkoa tai lahjoita rahoja hyväntekeväisyyteen, vaan pistävät temppelinsä komeaan kuntoon jotta sen satavuotista taivalta kelpaisi ensi vuonna juhlia.

Eikö ole aika kiinnostavaa, että halutaan pistää isot rahat vanhan korjaamiseen, vaikka samalla rahalla saisi ihan uuden. Joku innokas taideopiskelija pystyisi varmaan uuteen kirkkoon rakentamaan Enckellin ja Simbergin töiden tarkat jäljennökset enkä minä edes erottaisi, ellen siis tietäisi, että ne ovat nyt jäljennöksiä, eivät alkuperäisiä.

Minusta on jännittävää, että samalla kun ihmisyyteen kuuluu kyky tuhota ympäristöään, siis kun ajattelee miten suruttomasti täällä Turussakin on purettu vanhoja rakennuksia ja rakennettu niiden tilalle uskomattoman rumia pytinkejä, siihen kuuluu myös tarve vaalia jotain mikä järjenvastaisesti koetaan arvokkaaksi. Mikä noiden maalausten arvo oikeastaan on? Miksi alkuperäinen on merkittävämpi kuin hieno jäljennös? Miksi seurakunta on valmis pistämään 7 miljoonaa euroa graniittilohkareiden puunaamiseen?