Mistähän johtuu, että olen niin kyllästynyt kaikkeen vouhotukseen. Esimerkiksi uusi teatteriversio Tuntemattomasta sotilaasta on  varmaan hieno ja tärkeä teos, mutta minusta olisi ihan kuolettavaa joutua teatteriin katsomaan sitä. Kun kaikki vouhottavat jostain samasta jutusta, minulle tulee automaattisesti vastareaktio, enkä halua tietää vouhotuksen kohteesta mitään.

Tämän vuoden finlandiavoittajastakin on vouhotettu jo monta vuotta. Olen erilaisissa sisustuslehdissä törmännyt hänen tyylikkääseen taloonsa joka sijaitsee jossain, ties missä ja kaikki naistenlehdet, joihin perehdyn lähinnä bussimatkoilla tai lääkärin odotushuoneessa, ovat esitelleet hänen erinomaisuuttaan, enkä yhtään epäile etteivätkö kirjatkin olisi erinomaisia, mutta kun siis ei kiinnosta. Minä en käsitä, miksi olen tällainen antifanittaja. Haluaisin innostua samoista asioista kuin kaikki muutkin, silloin voisin tuntea kuuluvani joukkoon ja elämä olisi helpompaa. Miten edes voin kuvitella, että osaisin omilla kirjoillani koskettaa kansan syviä rivejä, kun aina olen syvien rivien tuntemuksia vastaan.

En ole yhtään ylpeä siitä, että minulla lyö jokin rele pois päältä heti, kun jotain tyyppiä aletaan hehkuttaa minun mielestäni liikaa. Minulle se liikaa tulee vastaan aika äkäseen. Haluaisin ihailla ja palvoa jotain ihmistä, mutta en pysty. Joo, no tiedän erään tyypin joka sanoo, että olen taas kateellinen.

Tunnen ihmisiä, joiden on pakko aina ostaa iltapäivälehti ja toisia ihmisiä, jotka yrittävät kontrolloida itseään ja välttelevät iltapäivälehtien ostamista. Kumpaakin ihmisryhmää kiinnostaa pintakuohu. Mutta minulle ihan totta pitäisi maksaa siitä, että jaksaisin lukea iltapäivälehtiä. Tämä ei ole mitään moraalista ylemmyyttä, tai fiksuutta, vaan pelkästään sitä että minua on aivan täysin lakannut kiinnostamasta mitä niissä puhutaan. Tai yleensä missään lehdissä, koska kaikki lehdet alkavat yhtä enemmän muistuttaa iltapäivälehtiä. Televisiostakaan en viitsi katsoa enää juuri mitään, kun ärsyttää se sonnan vaahdottaminen. No niin, kiitos ajastanne. Taas helpotti.