Tämän päivän lehdestä sain viimein lukea toiveikkuutta herättäviä uutisia. Joskus yhdeksänkymmentäluvulla kun ahdistuin olemattoman eläketurvani vuoksi, sijoitin rahaa pörssiosakkeisiin. Se ei sopinut minulle ollenkaan, tulin heti riippuvaiseksi medioista, jotka raportoivat kurssinotkahduksista reaaliaikaisesti. Sydän kylmänä seurasin sijoitusten arvon heilahtelua, kunnes sopivan nousun jälkeen myin omistukseni ja sijoitin rahat kiinteistöön saadakseni mielenrauhan. Ikävä kyllä Raision kurssi ehti romahtaa, joten ne osakkeet päätin pitää siinä toivossa, että Benecol vielä joskus lunastaisi odotukset. Ei ole näyttänyt kovin lupaavalta. Raision kurssi on madellut pohjalukemissa ja aina kun Raisiosta on kuulunut jotain, siellä on ollut jokin katastrofi menossa. En ole selvillä, mikä on omistukseni nykyinen arvo. Raisio on kuitenkin maksanut minulle osinkoja muutaman euron vuodessa. Raha on mennyt arvo-osuustilin maksuihin, tokko riittänytkään. Mutta sisu ei ole antanut periksi myöntää katkeraa tappiota ja ryhtyä myymään osakkeita poiskaan. Pelkään, että heti kun myyn, Raisio tekee Nokiat ja sitten saan järsiä rystysiä oman typeryyteni vuoksi.

Nyt luin, että Raisio kärkkyy Kiinan markkinoille Benecolin kanssa, koska kiinalaisten kolesterolitasot ovat jyrkässä nousussa. No tämähän on lupaavaa, sillä jos kiinalaiset innostuvat laskemaan kolesterolia Benecolin avulla, niin menekkiä riittää ja luvassa on kurssinousua, näin ainakin maallikkona kuvittelen.

Miksi kiinalaisten kolesterolit ovat sitten nousseet? No kun siellä on alettu juoda maitoa. Kiinan pääministerillä on unelma, hän haluaa opettaa kiinalaiset juomaan maitoa. Valtiolla on virallinen maitokampanja, jonka päämääränä on taata maitoannos jokaiselle lapselle.

Kun kiinalaiset ovat tuhansia vuosia pärjänneet loistavasti ilman maitotuotteita, heillä ei ole maidonjuojien geenejä, maidonjuonti kun ei ole mitään lastenleikkiä, vaan pistää elimistön lujille. Noin yhdeksänkymmentä prosenttia aikuisista kiinalaisista potee laktoosin imeytymishäiriötä ja lapsistakin kolmekymmentä prosenttia, mutta se ei haittaa, koska maitohan on niin terveellistä.

Valiokin luonnollisesti rynnii parhaillaan Kiinan markkinoille maitotuotteineen. Sen lisäksi kiinalaiset itse ovat ryhtyneet innokkaasti kasvattamaan lehmiä. Ilmastonmuutosta on entistä vaikeampi hillitä, kun lehmät valtaavat Kiinan ja alkavat märehtimällä lisätä maailman metaanipäästöjä, mikä osaltaan edelleen vauhdittaa kasvihuoneilmiötä.

Ihmisillä on kai taipumusta vähätellä mainonnan merkitystä. Mekin täällä kuvittelemme, ettei mainonta meihin vaikuta, vaan teemme järkeviä päätöksiä oman ajattelukykymme, tietojemme ja intuitiomme varassa. Kiinalaisetkin varmaan pitävät itseään tällä hetkellä tosi fiksuina, kun romuttavat vuosituhantisen ruokakulttuurinsa ja ryhtyvät juomaan maitoa ja syömään hampurilaisia. Verisuonet vain paukkuvat kun ylipaino lisääntyy. Valitettavasti olemme yhtä järjettömiä tällä puolella palloa. Kiinalaisten typeryydet vain ovat jotenkin helpommin havaittavissa.

Nyt ehkä kannattaisi sijoittaa Valioon, niin ja Kiinan pörssissä johonkin maidontuottajafirmaan. No ehkei sittenkään, minä sain tarpeekseni paperikaupoista jo yhdeksänkymmentäluvulla.