Menin tänään hommaamaan passia itselleni. Passikuvat olin käynyt ottamassa jo aikaisemmin, viime lauantaina. Hakemus laadittiin, henkilöllisyyteni tarkistettiin, kaikki sujui mallikkaasti siihen asti kunnes valokuvani piti skannata passihakemukseen. Poliisilaitoksen hieno skanneri ei hyväksynytkään valokuvaani. Virkailija tutki kuvaa suurennuslasilla ja sanoi, että ongelman täytyy johtua noista hiuksista. Kysyin että mikä minun tukassani on vikana? No kun nuo hiukset ovat tuolla tavalla pystyssä.En tiennyt mitä sanoa. Mistä lähtien ulkomaille matkustaminen on kielletty pystytukkaisilta? Virkailija oli puolestani kovin pahoillaan, hän lupasi muokata kuvaani jotenkin, että järjestelmä suostuisi hyväksymään minut. Hän ahersi kuvani kanssa varmaan varttitunnin. Musertava kokemus jotenkin. Ja minä kun olin ollut ihan tyytyväinen siihen passikuvaani. Omasta mielestäni näytin kuvassa terhakalta ja ajantasaiselta, mutta siis poliisien koneet ovat sitä mieltä ilmeisesti, että minun pitäisi vain pysyä kotona neljän seinän sisällä. No niinhän minä yleensä pysynkin.