Tänään olen miettinyt sitä miten monet sellaiset asiat jotka luulen tietäväni,  perustuvatkin uskoon. Siis luulen tietäväni joitakin asioita, mutta itse asiassa kysymys onkin siitä, että minä uskon ne. 

Ajatellaan nyt vaikka sellaista perusjuttua kuin auringon nousemista ja laskemista. Minä tiedän ettei aurinko kierrä maapalloa vaan maapallo kiertää aurinkoa. Vai tiedänkö sittenkään? En oikeastaan tiedä. Kansakoulunopettajani kertoi minulle
tämän luonnontieteellisen perustotuuden joskus melkein neljäkymmentä vuotta sitten, ja minä uskoin. Mitä edellytyksiä minulla oli arvioida puhuiko hän totta? Mitä edellytyksiä minulla on arvioida sitä nyt?

Jos joku väittäisi, että maailma on pannukakku jonka yllä aurinko nousee ja laskee, niin miten minä voisin hänet vakuuttaa? Voisin etsiä muutaman opuksen ja käskeä että lue tuosta, mutta mitä mahdollisuuksia minulla, joka en ole koskaan ymmärtänyt mitään fysiikasta, on todistaa kenellekään, edes itselleni, että aurinko pysyy paikallaan ja maa kiertää aurinkoa? Ei, kyllä se on minulle uskonvarainen asia. Minä uskon, koska riittävän monet arvovaltaiset tahot käyttäytyvät kuin todella tietäisivät tämän asian. Ja he sanovat että se on nimenomaan niin päin että maapallo kiertää aurinkoa.

En minä tiedä sitäkään, että elämä on kehittynyt alkeellisista otuksista kohti yhä monimutkaisempia elämänmuotoja. Minä uskon sen. Olen lukenut kirjoista että todisteet tähän suuntaan ovat vakuuttavat ja tullut siihen johtopäätökseen että ne jotka uskovat maailman luomiseen kuudessa päivässä ovat pöhköjä. Minä olen päättänyt mieluummin olla evoluutiopuolueessa kuin maailmanluomispuolueessa. Mutta kysymys on kuitenkin uskosta. Jotkut ihmiset tietysti tietävät tämänkin asian. Siis sellaiset hemmot jotka työkseen tutkivat näitä asioita ja selittävät niitä sitten meille muillekin. Mutta minä en tiedä. Minä vain uskon itseäni viisaampia.

Sitä minä en ihan tarkkaan ymmärrä miksi tämä havainto riemastuttaa minua. Jotenkin tämä on äärettömän huvittavaa. Siis tajuta kuinka vähän on sellaisia asioita jotka minä todella, siis aivan oikeasti tiedän. Ja kuinka paljon on asioita jotka minä uskon koska riittävän monet riittävän viisaat ihmiset tuntuvat olevan sitä mieltä.