Aina välillä minulle tulee päähänpinttymiä. Juuri tällä hetkellä olen taas kiinnostunut intersukupuolisuudesta. No olen kirjoittanut aiheesta ennenkin. Jokin aika sitten telkkarista tuli dokumentti perheestä jolla oli kaksi intersukupuolista lasta. Yleensähän sukupuoleltaan epäselviä lapsia leikellään, niistä pyritään tekemään fyysisesti mahdollisimman paljon tyttöä tai poikaa muistuttavia, mutta tässä perheessä lapsia ei ollut alistettu muokkaukselle, vaan heidän intersukupuolisuutensa oli hyväksytty. He näyttivät kauniilta ja onnellisilta. No enhän minä tiedä ovatko ne nuoret ihmiset oikeasti onnellisia, mutta he näyttivät tasapainoisilta ja iloisilta verrattuna leikeltyihin ja hormonihoidettuihin kohtalotovereihinsa.

Ja sitten minä eksyin viidesläisen teologian maisterin blogiin. Selvennykseksi kerrottakoon että viidesläisyys on kirkon sisäinen herätysliike, johon minulla on sellainen sidos että olen aikoinani käynyt viidesläisten rippikoulun. Joillakin kokemuksilla on pitkät varjot. Bongasin blogista näkemyksen, että homoseksuaalisuus on moraalisesti väärin. Viidesläisyyden asenneilmasto on minulle hyvinkin tuttu, joten näkemys ei ollut minkäänlainen yllätys. Mutta aivan yhtäkkiä päähäni pätkähti kysymys, että jos ainoa moraalisesti oikea seksuaalisuuden muoto on miehen ja naisen välinen heteroseksi, niin kuinka on intersukupuolisten laita? Millaista olisi heidän moraalinen seksinsä? Olen yrittänyt saada vastausta tähän kysymykseen. Olen saanut paljon vastauksia kysymyksiin joita en ole kysynyt ja vuoropuhelumme on ollut ystävällishenkistä ja antoisaa. Mutta siis juuri tähän kysymykseen ei vastausta ole vielä tullut. En ihan tarkkaan tiedä miksi se minua edes kiinnostaa. Tai siis tiedän kyllä, että olen välillä ajatellut kirjoittaa intersukupuolisuudesta romaanin. Mutta miksi haluaisin kirjoittaa intersukupuolisuudesta romaanin?

Ehkä siksi,  että intersukupuolisuudesta sinänsä ei olisi ihmiselle itselleen mitään erityistä haittaa, ellemme me muut tekisi siitä ongelmaa hänelle. Intersukupuolisuudesta tulee ihmiselle ongelma koska me muut sanomme, että tuollaisia ihmisiä ei voi olla. Voi olla vain miehiä ja naisia, mutta sinä et ole sellainen.

ps. vaihdoin fonttia, onko tämä selkeämpi?