Tässä ollaan nyt vähän tärreellään koska olen huomenna lähdössä Helsinkiin esitelmöimään aiheesta Kritiikin sokeat pisteet, joka siis tarkoittaa kysymystä siitä miksi kirjallisuuskritiikin sokea kana ei oikein tunnu löytävän  naisten romanttisen viihteen kultajyvää. Pitää myöntää että tästä purkasta on jo hiukan mennyt maku, mutta olen nyt vielä kerran yrittänyt inspiroitua. Nykyään minulla alkaa olla sellaisia tunnelmia, että alan ihan oikeasti päästä tästä aiheesta yli.

Tajuan, että muutos liittyy päätökseeni olla ratkomatta taloudellisia huoliani kirjoittamalla jotain mitä en oikeastaan haluaisi kirjoittaa. Olen päättänyt luottaa siihen että selviydyn parhaiten kun teen sellaisia asioita joita haluan tehdä. Mullistava ajatus, jonka kantavuuteen ei ole niinkään helppo luottaa. Mutta luotan siitä huolimatta. Koska murehtimalla asioita etukäteen en kuitenkaan tuota elämääni enkä kenenkään muunkaan elämään mitään positiivista. Jokaisella päivällä olkoon oma murheensa. Vaikka pärjäämiseni on yhtä epävarmaa kuin aina aikaisemminkin, ahdistus tuntuu merkillisesti poistuneen. Herään näihin kalvakoihin, koleansorttisiin aamuihin iloisena ja hiukan levottomana ja minulla on kummallinen kupliva olo.

Minua jännittää huominen esiintyminen ja tervehdin tuota sinänsä epämiellyttävää tunnetta iloiten, koska  jännittäminenkin merkitsee tietynlaista virkoamista. Aikaisemmin olen suhtautunut esiintymisiin joko välinpitämättömästi tai sitten olen ollut niiden vuoksi ahdistunut. Jännitys on eri asia kuin ahdistus. Jännittäminen saa minut tuntemaan itseni nuoreksi. Se on huvittavaa. Nyt lähden ostamaan itselleni uudet sukkahousut. Hyräilen varmaan matkalla.


****

Lisäys klo 14.40

Matkalla haastoi meemiin.

Olen hyvä näissä:

1.Kuluttamaan aikaa netissä
2.Tekemään ruokaa
3.Kirjoittamaan tarinoita
4.Innostamaan ihmisiä löytämään kirjoittavan minänsä
5.Silittämään kissaa

Olen huono näissä:
1. Kestämään sitä ettei minusta pidetä
2. Kestämään se että minut ohitetaan
3. Sietämään minua huonompien kirjoittajien suurta menestystä (heh, no enhän minä mitenkään voi tietää kuka on minua huonompi kirjoittaja ja jos joku kerran menestyy niin ei kai hän voi olla huono)
4. Kestämään tavallista arkea
5. Pitämään yllä ihmissuhteita