Kirja kerrallaan on helppo tapa tehdä esimerkiksi antologia. Näin olen kuullut. Joten kerroin vetämälleni kirjoituspiirille että voisimme tehdä oman antologian. Ei mitään suurisuuntaista, vain muistoksi itsellemme kun kaksi vuotta tässä on näitä tekstejä kohta väännetty.

Tilasin omakirja-cd:n vain todetakseni, että kolmivuotiaassa koneessani ei olekaan vaadittua ohjelmistoa. No ei muuta kuin kauppaan ostamaan office-pakettia, vaikka minulla olisi kyllä ollut 150 eurolle jotain muutakin käyttöä eikä uusi kirjoitusohjelma olisi ollut vielä aivan välttämätön.

Ajattelin siirtää joitakin keskeneräisiä kässäreitä cd:lle, ennen kuin asennan uuden tekstinkäsittelyohjelman. Huomatkaa, en ole elämäni aikana kertaakaan ns. polttanut mitään cd:lle. Minun ei ole tarvinnut koska olen toimittanut käsikirjoitukset paperikopiona+sähköpostin liitetiedostona. Omat varmuuskopiointini olen keskiaikaisesti hoitanut korpuilla. Kuvittelin ettei polttaminen olisi sen vaikeampaa kuin korpulle tallentaminen, joka tosin ei ole koneessani viime viikkoina enää onnistunut. Ohjelma nimittäin ilmoittaa ettei minulla käyttöoikeutta kansioon A. En ole jaksanut selvittää mitä se tarkoittaa, joten olen sitten printtaillut ahkerasti ja toivonut että ongelma joskus korjaantuisi itsestään.

Suurin toivein työnsin cd:n levyasemaan, painelin nappuloita ja kuinka ollakaan,  minulla ei ole käyttöoikeutta myöskään kansioon F, eli en pysty käyttämään polttavaa cd-asemaani josta olen aikoinaan maksanut, niin mitähän minä siitä olenkaan maksanut. Jotain kumminkin.

Joten mikäli minä mitään ymmärrän, minulla on nyt kaksi vaihtoehtoa. 1. Minä vien koneen korjaamoon, mutta siis sitähän minä en voi tehdä koska tämä on ainoa koneeni ja tällä minä kirjoitan ja pyörin netissä. Olen riippuvainen työstäni, sitä paitsi minulla on kiire, en voi viedä konettani korjaamoon missä se makaa epämääräisen ajan ja tulee lopulta kuntoon tai sitten ei. 2. Ostan uuden koneen, vaikka siis minulla ei kyllä oikeastaan olisi siihen varaa juuri nyt.  

Minulla on nyt kumminkin kasa cd-levyjä tässä, ja uusi hieno office-paketti ja nyt minun kai pitää lähteä tietokonekaupoille koska olen luvannut kirjoituspiirilleni että me teemme sen antologian. En tiedä miksi minua naurattaa, mutta kyllä minua kumminkin nyt naurattaa. Jos naurussani on kolkko sävy, niin ei se ole vakavaa, koska tällaista minun elämäni on. Jotkut ihmiset osaavat toimia järkevästi, järjestäytyneesti. He osaavat suunnitella ja toteuttaa suunnitelmiaan. Minä en osaa. Enkä minä näköjään ikinä opi.