76627.jpg

Olen puolivallattomasti tullut siihen tulokseen että minulla on tätä nykyä aika monta muusaa. Perinteisestihän muusat ovat olleet miesten etuoikeus. Kuvassa on suloinen Calliope, itse päämuusa, eeppisen runouden muusa. Kuvastaako se jotenkin miesten ajatusmaailmaa, että heidän muusansa näyttävät olevan nuoria kauniita naisia? Oma suhteeni muusaan on onneksi sävykkäämpi. Olen alkanut nähdä hyvin monenlaisia ihmisiä muusanani. Erittäin rasittavatkin ihmiset voivat palvella muusan vaativassa tehtävässä. Tällä hetkellä minulla on kolme miespuolista päämuusaa, tosin suhteemme on nyt katkolla mutta saattaa jatkua syksyllä, jos hyvin käy ja ellen löydä tällä välin uutta ajateltavaa, mikä tietenkin, siis uuden ajateltavan löytäminen, voisi olla minulle hyväksi.  

Tavallaan minä olen tämän asian kanssa ihan tosissani, koska kyllähän ihmiset ovat valtavan inspiroivia. Ja toiset ihmiset inspiroivat enemmän kuin toiset. Jotkut ihmiset inspiroivat sen kautta että he ovat niin ihania. Toiset sen kautta että ovat niin ärsyttäviä. Minun muusakatraassani on kumpiakin. On minulla useampiakin muusia kuin nuo kolme itämaan tietäjää, mutta he ovat nyt viime viikkoina olleet aika keskeisessä asemassa. He ovat pesiytyneet alitajuntaani ja odotan pelonsekaisella kiinnostuksella mitä seuraavaksi tapahtuu. Millaiseksi suhteemme kehittyy.

Minusta oli kiinnostava lukea Danten suhteesta Beatriceen, Dante tavoitteli uskonnollisesta kokemuksesta lähtevää kirjoittamisen näkyä. Tämän voiman täytyi hänen mielestään kätkeytyä naisen hahmoon ja naisen herättämään rakkauteen. Modernit keittiöpsykologit eivät tietenkään tällaista ymmärrä enkä yhtään ihmettele, mutta toisaalta olen aika vakuuttunut siitä että olemme menettäneet jotain olennaista jos emme ymmärrä että ihmisten välillä voi olla muunkinlaisia merkittäviä virityksiä kuin rakastumisia tai ihastumisia tai muita sellaisia. Kuka teitä inspiroi? Löytyykö työkalupakista hyvä muusa?