Turkulainen
taiteilija Ermala oli joskus aikoinaan maalannut taideteoksen Turun
Uuden Teatterin rappukäytävään. Sitten teatteri oli muuttanut pois, oli
tullut uudet vuokralaiset ja rappukäytävässä oleva taideteos maalattiin umpeen. Tuosta vaan. Taiteilija pahoitti mielensä. Ystävällinen luottamusnainen vei asian kaupunginhallitukseen. Kysyn,
kenen päätöksellä, millaiseen päätöksentekoprosessiin perustuen ja
miksi taidegraafikko Yrjänä Ermalan taideteokset peitettiin maalilla
Kivipainon rappukäytävän remontin yhteydessä. Hän tiedusteli
myös millaisin kustannuksin ylimaalattu taideteos voitaisiin
ennallistaa. Kaupunginhallituksen vastaus on tylyhkö: Taiteilijalta
saadun tiedon mukaan alkuperäinen maalaus oli tehty jollain
sekalaisella lateksilla. Ylimaalaus on tehty Tikkurilan
korkeatasoisella Luja-lateksilla. Lateksin poistaminen lateksin päältä
on erittäin kallista ja käytännössä jopa mahdotonta.
Jotenkin minun on helppo samastua taiteilijaan joka on tehnyt
työnsä "jollain sekalaisella lateksilla." Ja miten tyypillista, että
taideteoksen ylimaalausta ei suoritettu millä tahansa sekalaisella
lateksilla, vaan erittäin korkeatasoisella lateksilla. Ammattilaisten
ottein.
maanantai, 21. elokuu 2006