204006.jpg

Susu lähetti kuvan, heillä on luettu Iiristä. Sopii nyt tähän saumaan, kun olen ollut puhumassa tuosta kirjasta ja äiti luki minulle juuri puhelimessa Satakunnan kansassa olleen "huonon arvostelun". Itse asiassa arvostelu oli julkaistu lehdessä jo pari viikkoa sitten, mutta hän ei ollut uskaltanut kertoa siitä minulle koska pelkäsi että murrun kun kirjaani haukutaan. Ihmettelin messuilla, miksi eräs porilainen tuttavani katseli minua niin myötätuntoisesti kun vaihdoimme kuulumisia. Ehkä se johtui tuosta murskakritiikistä. Valitettavasti en voi referoida sitä tässä, koska sitä ei löydy netistä, eikä minulla ole siitä paperiversiotakaan. Ehkä kustantaja lähettää joskus. Kritiikin kärki oli siinä, että kirjassa oli kolme ongelmaista nuorta, mutta minä kirjailijana en antanut yhtä ainoaa ohjetta kuinka heidän tai vastaavassa tilanteessa olevien todellisten nuorten pitäisi ongelmansa hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Voi pyhät pyssyt, kaikkea sitä kuuleekin, siis ihan totta. Mietin kyllä itsekin kirjaa kirjoittaessani, että tuleeko siitä liian raskas, kun päähenkilöinä on kolme moniongelmaista, mutta kun siis kirjan idea oli juuri siinä, että moniongelmaisten kohdatessa toisensa asiat saattavat lähetä ratkeamaankin, mikäli he tosiaan uskaltavat puhua asioistaan eivätkä jää eristyksiin. No niin, mutta tämä jalo aatos ei ollut mennyt arvostelijalle kaaliin. Tietyllä tavalla koen itseni kuitenkin hiukan tärkeäksi kun joku vaivautuu haukkumaan kirjani, koska epäilemättä kirjani oli koskettanut tätä arvostelijaa, jonka nimen olen jo unohtanut. Ikävä vain, että kirjani kosketus oli ollut tuskallinen. Toivottavasti ei jäänyt traumaa.

Messuilla olin puhumassa blogeista yhdessä parin grafomaanikon ja Tuija Lehtisen kanssa. Minulla oli hauskaa, vaikka saattaa olla, että puhuin taas läpiä päähäni. Yleisön tunnelmista minulla ei ole aavistustakaan.

Ja siis tommonen osui silmiin joltain nuortenpalstalta missä nuoret suosittelevat kirjoja toisilleen:

Emma ja kapteeni nemo

Tekijä: joku kirsi.
Mä oon lukenu sen kirjan varmasti tuhat kertaa. Se on tosi hyvä. aivan ihana
Suosittelija: MSN-lempinimic.gifPetra519, 11.8.2006.

Siis nuori lukija on pitänyt kirjastani kovasti, mutta minä, kirjan kirjoittaja olen "joku kirsi". Tämä tekee nöyräksi, ihan totta.