Toimitin viime kesänä kirjoittajaryhmän antologian "Emme edes hengästy". Ideana oli lähinnä, että kurssilaiset saisivat mukavan muiston kurssista ja antologian avulla voisi kätevästi ratkoa myös joitakin joululahjapulmia.

Antologia ilmestyi elokuussa, muistaakseni, eikä minulla ollut tarkoitus hirttäytyä siihen asiaan sen kummemmin. Mutta nyt BTJ Kirjastopalvelu lähestyi minua kirjeellä, jossa kerrottiin, että kirjastot ovat osoittaneet kiinnostusta julkaisuani kohtaan. Minun pitäisi lähettää Kirjastopalvelulle näytekappale ja tiedot mistä kirjaa saa tilata.

Tuli levoton olo. Siis minullahan ei ole näytekappaleita, muuta kuin se yksi, jonka lunastin itselleni muistoksi. En ole ajatellut, että ryhtyisin myymään kirjoja yhtään mihinkään. En edes tiedä onko laillista alkaa yhtäkkiä myydä kirjoja esimerkiksi kahdenkymmenen euron kappalehintaan ja pitää itsellään se 11 euron voitto, vai pitäisikö minulla olla jokin toiminimi tällaisia bisneksiä varten, puhumattakaan siitä, että kirjahan ei ole minun, vaan noiden ihmisten, joiden juttuja siinä on.

Ja haluanko minä sijoittaa rahojani siihen, että tilaan itselleni jonkin tietyn määrän noita kirjoja, joita sitten yrittäisin saada menemään kaupaksi? Voisikohan kirjoja tilata suoraan sieltä Kirja kerrallaan systeemistä? Mutta sinne pitäisi soittaa ja selvittää asiaa ja minulla siis ei nyt olisi aikaa pohtia tällaisia juttuja. Äh.