Kirjaston antitäti kyseli kirjastomuistoja. Ensimmäiseksi tulee mieleen se miten rakastin Viisikoita ja luin samoja kirjoja moneen kertaan jos ei uusia löytynyt. Kerran kirjastonhoitaja sitten sanoi minulle, että "voisit kyllä etsiä laadukkaampaa luettavaa". Olin järkyttynyt. Viisikothan olivat kirjoja, ja minulle kirjat olivat taivaasta laskeutuneita jumalallisia kappaleita joiden avulla kestin  kauheaa elämääni joka koostui koulunkäymisestä ja koulunkäymisen pelkäämisestä. Ei minulle ollut ikinä tullut mieleen, että on olemassa laadukkaita kirjoja ja laaduttomia kirjoja. Oli vain kirjoja, joita sain lukea ja unohtaa hetkeksi paskan elämäni. Olin ollut niin onnellinen sen vuoksi, että oli olemassa Viisikkojen kaltaisia kirjoja. Ja yhtäkkiä minä tajusin, että sekin oli väärin. Jos kirjastonhoitajasta olisi riippunut, se ilo olisi viety minulta heti. 

Vaikka kirjastonhoitaja ei ymmärtänyt kirjamakuani, en kuitenkaan antanut sen häiritä, olin aktiivinen kirjastonkäyttäjä siitä lähtien, kun isän kanssa minulle se kortti hommattiin. Ja muuten, kyllä minä muistan hämärästi miten me menimme kirjastoon, oli myöhäinen syksy, minä olin vissiin oppinut silloin juuri lukemaan. Oli siis pimeää, asfaltti kiilsi kun kävelimme Porin katuja. Kirjastossa oli lämmintä ja nihkeää, lattiat narisivat, olikohan se puutalo, oli varmasti. Minä lainasin sieltä yhden kirjan, jonka nimeä en kylläkään muista, mutta siitä on jäänyt mieleen yksityiskohta. Köyhä lapsi askarteli sota-aikana ja käytti liimana keitettyä perunaa.

Olin niitä lapsia, jotka lukevat kaiken mikä käteen osuu ja niin tulin sitten lukeneeksi lastenkirjaston kokoelmat niin läpikotaisin, että kirjastonhoitaja päästi minut penkomaan kokoelmista poistettujen kirjojen varastoa, mikä olikin ihan ystävällistä. En osaa sanoa oliko hän se sama joka oli moittinut kirjamakuani. Muistan, että kirjat olivat jollakin kuistilla pahvilaatikoissa. Sieltä minä kävin sitten aina etsimässä lisää luettavaa. Esimerkiksi Karl Mayn kirjoja luin. Muistan kyllä pettyneeni kun ne eivät kertoneetkaan Maya intiaaneista.