Olen antanut lausuntoja sinne tänne. Pariinkin lehteen on tulossa juttua hömpän lukemisesta, viimeksi eilen puhuin toimittajan kanssa puolitoista tuntia puhelimessa, mutta juttuun todennäköisesti sitten valikoidaan jokin yksittäinen suustani päässyt typerä sammakko, sillä minä en todellakaan ole mikään lausuntoautomaatti. Olin pyytänyt kysymykset nähtäväksi, niin että ehdin vähän miettiä, mitä mieltä oikeastaan olen Chick littin yhteiskunnallisuudesta ja muista sellaisista asioista, mutta keskustelu ryöpsähti yli äyräiden ja päädyin taas ajattelemaan ääneen asioita joista minun ei kannattaisi puhua.

Minun ei varmaankaan aina kannattaisi kertoa esimerkkinä omien hömppäkirjojeni kohtaloa, koska asianhan voi tulkita myös niin, ettei niitä arvostella lehdissä koska ne ovat huonoja. Koska toisaalta, kyllähän Hirvisaaret, Oraset ja Hämeen-Anttilat saavat palstatilaa lehdissä. Ehkä hömppä ei olekaan marginaalista, vain minä olen marginaalinen koska olen huono kirjailija.

Tietysti aina joskus saan sellaista palautetta, että miksi minun kirjojani ei arvostella lehdissä, aivan kuin asia olisi minun hallinnassani. Minulle on jopa lähetetty kirjallisuusarvosteluja, joita on yritetty saada julki eri lehdissä, mutta kulttuuritoimitukset ovat vaienneet yrityksen hienotunteisesti kuoliaaksi. Tällaisten yhteydenottojen perusteella olen alkanut kuvitella itsestäni liikoja, mutta ehkä pitäisi vähitellen lakata kuvittelemasta ja tyytyä tilanteeseen. Nuortenkirjojani on tietenkin arvosteltu huomattavasti enemmän, mutta ehkä ne sitten ovatkin kirjoina jotenkin parempia kuin hömppäkirjani.

Viikon valopilkku oli, että lasten kirjallisuulehti Vinskiin pyydettiin minulta vitsikästä novellia. Siis nimenomaan vitsikästä. Sain kuukauden aikaa, mutta koska juuri nyt sattui olemaan tyhjä hetki, kirjoitin sen heti. Tänä aamulla löysin myös sähköpostista hämmentävän kirjaidean, eräs pienkustantaja oli keksinyt, että Reginanovelleistani voisi koota novellikokoelman. Ihan valehtelematta hitkaisin aamukahvit väärään kurkkuun, se oli vääjäämätöntä. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että olisin pruutannut kahvit suoraan uudehkon mäkkini näppäimistölle.