Susu teki minulle tämän sivupohjan, jossa komeilee meidän ikivanha jäännöskissamme Lysti. Pitää ehkä tässä kertoa sellainenkin juttu, että kesällä Lystilla oli vähän vaivoja ja se alkoi pissailla ja kakkailla ympäriinsä, siis aivan minne tahansa, sänkyyn, sohvalle, saunan lauteille. Sillä on vähän sellaista taipumusta ollut muutenkin viime vuosina, dementiaa ilmeisesti. Lopulta minulta paloi hermot ja soitin eläinlääkärille siinä tarkoituksessa, että kissa pitäisi piikittää. Siis onhan se jo niin tuhottoman vanhakin. Mutta oli viikonloppu ja vain kiireiset hätätapaukset voitiin hoitaa. Oliko meillä kiireinen hätätapaus? Minä tulkitsin asian niin, ettei pissailevan kissan tappaminen ollut kiireinen hätätapaus. Meillä oli aikaisemmin kesällä hankitut antibiootit vielä tallella, olin nimittäin hankkinut ne kissaa varten kun sillä oli näyttänyt olevan virtsatietulehdus. Mutta lääkkeiden hankkimisen jälkeen tulehduksen oireet olivat kadonneet, siis ennen kuin olin syöttänyt kissalle ensimmäistäkään pilleriä. Päätimme, että syöttäisimme ne pillerit kissalle varmuuden vuoksi nyt, oli sillä tulehdusta tai ei. En tiedä mikä vaiva kissalla oli ollut, mutta antibiootti tuntui auttavan. Tämä tapahtui elokuussa ja kissa on edelleen hengissä ja näyttää voivan kohtuullisesti. Kesällä huomasin, että se oli lakannut kehräämästä ja sellainen kehruujenny kun se on aina ollut. Mutta nyt tuttu hyrinäkin on taas palannut. Sitä minä vaan mietin, että miten kauan kissat oikein elävät. Tämä on siis 21 vuotta.