Minun pitäisi kirjoittaa essee verkkopalvelujen esteettömyydestä. Esteettömyydellä tarkoitetaan kai suurin piirtein sitä, että näkö-, kuulo-, ikä- jne vammaisten olisi mahdollista saada erilaisista nettisivuistoista irti niiden keskeinen anti. Tähän voidaan päästä suunnittelemalla verkkopalvelut oikein. Oli oikeastaan yllätys huomata, että joku on tosiaan vaivannut päätään sillä, millä tavalla sokea voisi lukea esimerkiksi minun blogiani. Tosin minähän en ole miettinyt sitä lainkaan, mutta siis joku toinen on ja minunkin tietysti kannattaisi. Esimerkiksi tuolla on varsin kattava selvitys siitä mitä estettömyys on ja miten siihen voitaisiin päästä. On olemassa oikein esteettömyysluokituksetkin sivustoille. A on jonkinlainen vähimmäisvaatimus ja AAA pitäisi olla tavoitteena. Tai jotakin sinne päin. Tämä blogi on tietenkin kategoriaa Ö tässäkin asiassa.

Kun kävin läpi noita esteettömyysasioita, huomasin ettei niissä ollut lainkaan kiinnitetty huomiota siihen ensimmäiseen esteeseen, johon minä edelleenkin törmään säännöllisesti. Minulla ei ole mitään huomattavia ruumiin vammoja joiden periaatteessa pitäisi hankaloittaa minun asioimistani erilaisilla sivustoilla, mutta jos kokeilen käyttää mieheni uutta kannettavaa, jossa on käyttöjärjestelmänä Vista, niin enhän minä pysty tekemään sillä mitään. En tajua siitä tuon taivaallista. No kauheasti en ole yrittänytkään, koska ei ole ollut tarvetta, mutta sen verran kokeilin että tiedän hikoilevani taas verta ja kyyneliä, jos joskus tulee eteen sellainen tilanne, että pitäisi tehdä Vistalla jotain.

Tämän mäkin, joka minulla on, pitäisi olla helppokäyttöinen, mutta siitä huolimatta tämän logiikka menee yleensä yli ymmärrykseni ja joudun etsimään jonkun ihmisten kieliä puhuvan henkilön, joka osaa tulkita minulle tietokoneen ajatusmaailmaa.

Jos ajattelen wordia, jota käytän päivittäin, sen käyttö sujuu, mikäli en joudu tekemään sillä muuta kuin mitä päivittäin teen, eli kirjoitan käsikirjoitusta suoraan pötköön. Mutta heti kun minulta odotetaan, että teen sen kanssa jotain muuta, minulla menee sormi suuhun. Ohjelmassa on kiva pieni apuri, oikeaan ylänurkkaan voi syöttää kysymyksiä ja ohjelma neuvoo mitä tehdä, mutta minä en koskaan ymmärrä ohjelmani antamia ohjeita, koska se ei selvästikään ole osannut päätellä kysymyksestäni mitä olen vailla.

Minusta todellisesta esteettömyydestä voitaisiin puhua vasta siinä vaiheessa kun laitteet ovat ensin mahdollisimman esteettömiä. Mutta minun käsittääkseni me olemme erittäin kaukana tuosta tavoitteesta, emmekä ole edes lähestymässä tavoitetta, vaan päin vastoin ajautumassa siitä yhä kauemmaksi. Eli tavallaan on minusta pelkkää kosmetiikkaa tehdä upeita suunnitelmia esteettömistä verkkopalveluista. Hei haloo, suunnittelijat, voisko saada esteettömiä kompuuttereja ensteks, minä olen ainakin heti ensimmäisenä jonossa!