Pari ihmistä on jo keskeyttänyt opiskelun. Ensimmäiseksi lopetti asiallisen oloinen nainen, jonka seuraan olin suunnittellut liimautua koska hän vaikutti melkein ikätoverilta. En ehtinyt toteuttaa suunnitelmaani kun hän jo häipyi. Seuraavaksi lopetti ihminen, joka oli valittanut verkkotekniikan vaikeutta lähes yhtä äänekkäästi kuin minä. Suunnittelin, että perustaisin hänen kanssaan tukiryhmän meille verkkotekniikkaongelmaisille, mutta hän teki omat johtopäätöksensä ja luopui leikistä viime viikolla.

Tajusin yhtäkkiä, että olen kurssin vanhin. Muut ovat minua parikymmentä vuotta nuorempia. En luultavasti olisi tajunnut asiaa, ellen oli saanut kannustavia viestejä eräältä tytöltä, jonka mielestä olen rohkea kun vielä tässä iässä jaksoin ruveta opiskelemaan. Suomut putosivat silmiltäni. Olen ikäloppu. Ilmankos on ollut niin raskasta. Pääsin silti ihan kohtuullisella arvosanalla läpi verkkotekniikasta, nyt minä siis ihan todistetustikin ymmärrän jotain html-koodeista.

Minulla on harjoittelupaikkakin, vaikka se vaikuttaa kyllä hiukan epämääräiseltä. Auttelen rakentelemaan verkkosivuja Vuokonjärven kesäteatterille. Toistaiseksi en ole päässyt tekemään mitään kovin teknistä. Rakennekaavion ja jonkinlaisen alkeellisen ensimmäisen version ruutusuunnitelmasta tein, mutta enimmäkseen olen muokkaillut jotain olemassaolevia tekstinpätkiä verkossa esitettävään muotoon.

Minulla on haaveena, että pääsisin peukaloimaan joidenkin yhdistysten ja yleishyödyllisten organisaatioiden nettitiedotusta, mutta välillä aina iskee epäilys. Minulla on niin surkeat pohjatiedot, pystynkö tosiaan puolentoista vuoden aikana omaksumaan vaadittavat taidot. Kurssin käymisestä sinällään on tietysti oma hyötynsä, ainakin olen sen ajan poissa jääkaapilta, mutta haluaisin suorittaa samalla sen tutkinnon. Opintoihin liittyy kolme näyttökoetta, joissa työelämän tositilanteissa pitäisi näyttää osaamisensa. Saa nähdä kuinka niiden kanssa käy, minulla on vielä aukkoja aivan perusasioissa. Epäilen, etten osaisi edes laajakaistaa asentaa, jos päättäisin vaihtaa palvelun tarjoajaa. Olen miettinyt sitä mokkulaa, vai mikä se on, että olisiko sellainen kätevä. Mökkikausi lähestyy ja siellä voisi viettää aikaa enemmänkin jos olisi netti.