Pääkaupunkiseudulla käväistessä katselin kun Stockmannin edustalla romaninainen kaupitteli lehteä. Ihmiset kaartoivat ohi ja aioin tehdä samoin, kun yhtäkkiä muutinkin mieleni ja menin kysymään, mitä lehteä hän myi. Se oli Romano Boodos, Romano Mission lehti. Sanoin ostavani lehden, jos hänellä on antaa kahdestakympistä takaisin. Nainen sanoi, että yleensä valkolaiset eivät kyllä uskalla mustalaisten nähden käsitellä rahojaan, pelkäävät että nämä ryöstävät heidät heti putipuhtaiksi. Aijaa, minä sanoin ja tajusin, ettei se ihan kaukaa haettu ajatus ollut minullakaan. Kyselin häneltä, että mikä tämä lehti on ja mikä Romano Missio on, mutta hän alkoi pulputtaa pitsiliinoista, joita hänellä oli kirjakaupan edessä iso lastenvaunullinen. Sanoin, etten ole lainkaan kiinnostunut pitsiliinoista, minulla on niitä kohtaan suoranainen antipatia, mikä ei millään tavalla liity romaneihin, mutta nainen halusi esitellä liinansa ja katselin ne läpi samalla kun yritin nyhtää häneltä tietoa mustalaiskulttuurista. Jälkeen päin tajusin käyttäytyneeni jälleen kerran hölmösti. Tietenkin minun olisi pitänyt olla kiinnostuneempi hänen liinoistaan, ehkä jopa ostaa yksi sellainen, vaikka pienikin, ehkä sitä kautta olisin päässyt juttelemaan hänen kanssaan asioista, jotka minua kiinnostavat.

Havahduin joitakin vuosia sitten siihen kummallisuuteen, että kun keskieuroopasta alkoi tulvia romaneja Suomeen, he olivat surkeita ryysyläisiä, eivät lainkaan sellaisia komeita laivamaisia purjehtijoita kuin nämä kotimaiset. Ja sitten kuulin, etteivät Ruotsinkaan romanit ole tällaisia prameita tyyppejä kuin nämä kotimaiset. Jos Ruotsissa näkee hienoissa hameissa kulkevia romaninaisia, he ovat tulleet sinne Suomesta. Miten ihmeessä? Turkulainen Katja Stenroos arveli eilisessä Turun sanomissa, että ulkomailla on ollut vainoja, siksi ulkomaiden romanit pukeutuvat varovaisemmin. Mutta sitten lehdessä sanottiin jotain vielä kummallisempaa. Eivät Suomenkaan romanit ole aina pukeutuneet tällä tavalla kuin nykyään. Vielä 1800 luvulla he pukeutuivat samalla tavalla kuin valtaväestö Suomessakin. Mutta sitten valtaväestön pukeutumistyyli muuttui, romanit pitäytyivät samaan, kunnes siinäkin tapahtui muutosta. Romaninaisten vaatetus sai nykyisen koristeellisen näkönsä 1960-luvulla.

Tähän asti olen ollut siinä luulossa, että Suomen romanit olisivat säilyttäneet muita romaneja taitavammin jotain vanhaa perinnettä, mutta eikö se nyt niin olekaan. He ovatkin luoneet jotain aivan uutta ja niin myöhään kuin 1960-luvulla. Minusta tämä on tavattoman kiehtovaa ja osittain käsittämätöntä. Onkohan joku selvittänyt mistä tässä on kysymys?