Olen kyllästynyt olemaan kirjailija. En ole kyllästynyt kirjoittamiseen, mutta olen kyllästynyt toimimaan kirjallisuusmaailmassa. Tosin enhän minä ole siellä koskaan varsinaisesti toiminut, mitä nyt kirjoittanut ja julkaissut kirjoja.

Voi olla, että olen yleensäkin kyllästynyt toimimaan maailmassa. Ihmisten mielenkiinnonkohteet tuntuvat minusta niin tyhjänpäiväisiltä ja jopa vähän pelottavilta. Miksi he vauhkoavat ministerin tekstiviesteistä ja katselevat televisiosta Tanssii tähtien kanssa- ohjelmaa? Ja miksi kirjallisuudessa pyritään luomaan näitä mytologisia Kirjailija-hahmoja sen sijaan että kiinnostuttaisiin siitä mitä he oikeastaan kirjoittavat? Kun kirjailija saavuttaa tietyn aseman, kaikki mitä hän kirjoittaa, muuttuu kullaksi.

Minulla on joka tapauksessa tarve uudistua. En ole koskaan saavuttanut rentoa, hyväntuulista suhdetta siihen kirjallisuuteen, joka näkyy mediassa. Toisaalta ajattelen, että kiinnostavimmat kirjat löytyvät enemmän tai vähemmän marginaalista. Toisaalta olisin toivonut omille kirjoilleni enemmän näkyvyyttä. Ristiriitaistako? Ehkä. Mutta toivoisin, että ihmiset kiinnostuisivat vähän toisenlaisista asioista, kuin heillä on taipumus tehdä. Kai tämä on sitä elitismiä sitten. 

Kun silmäilen aikaansaannoksiani, totean ne sangen vaatimattomiksi. Toisaalta olen tekosistani ihan ylpeä. Minulla on ollut oma missio, se ei ole mennyt läpi, vain muutama ihminen on ymmärtänyt mihin olen pyrkinyt, mitä olen tehnyt, mutta ehkä se riittää. Sen täytyy riittää. Olen halunnut näyttää, että aivan tavallisen ihmisen tavallinen elämä on epätavallisen arvokasta ja muistamisen arvoista. Nyt koen tulleeni erään tien päähän. Voi olla, etten koskaan enää julkaise yhtään kirjaa. Toisaalta voi olla että julkaisenkin. Jos julkaisen, voi olla, ettei kukaan muu huomaa muutosta, mutta minä itse tiedän miten olen muuttunut ja se riittää. 

Lisäys:

SusuPetalin yllyttämänä kävin lukemassa Jarkko Tontin postauksen ja siitä seuranneen keskustelun aiheesta Kuka on taiteilija. Tuossa oikein kouluesimerkkimäisesti tiivistyy se, mikä minusta tässä kirjailijaelämässä on aivan käsittämättömän vastenmielistä ja kyllästyttävää. Povaan Tontille loistavaa uraa Kirjailijaliitossa ja erilaisissa apuraha ja muissa raadeissa.