Olin perjantai-illalla puhumassa työstäni sellaisille ihmisille, joille exlibristen keräily on rakas harrastus. Ihmiset olivat tulleet Naantaliin ja aikoivat olla siellä sunnuntaihin asti. En ymmärrä mikä saa ihmisen lähtemään kotoaan viikonlopuksi siinä toivossa, että hän saa vaihdella paperilappusia toisten paperilappusista kiinnostuneiden kanssa. Yritin saada puheenjohtajalta tähän kysymykseen vastausta, mutta vielä ei asia kirkastunut.

Aina kun rantaudun kulttuurisesti valveutuneiden ihmisten pariin, minulta kysytään olenko sukua E.J. Ellilälle. Viime viikonloppunakin minulta kysyttiin tätä asiaa kahdesti, kahdessa eri paikassa. Olisi hieno sanoa, että olen sukua, se nostaisi heti arvoani muutamalla pykälällä. Mutta minun on pakko aina tunnustaa, että tätäkään etua minulla ei ole.

Kerran tällaisessa tilanteessa sanoin että Tito Collianderille sen sijaan olen sukua, kelpaako se? Kuvittelin olevani vitsikäs. Mutta kysyjä kiinnostuikin heti. Hänestä oli valtavan merkittävää jos suvussani tosiaankin olisi tuollainen kuuluisa kirjailija. Se oli yksi elämäni noloimmista tilanteista, mutta en tiedä kumman puolesta nolostuin enemmän, itseni vai kyselijän, joka oli valmis kunnioittamaan minua sillä perusteella että jossain menneisyydessä jonkin Collianderin isovanhemman elämänpolku oli hiukan kyseenalaisella tavalla leikannut erään minun isovanhempani elämänpolkua.

Minulla oli tilaisuudessa puoli tuntia aikaa kertoa työstäni. Päätin jo etukäteen, että noudatan samaa linjaa kuin täällä blogissa, siis valitan. Olen nimittäin huomannut, että kun olen asiallinen ja positiivinen, ihmiset haukottelevat, eivätkä reagoi. Joku toinen osaa varmasti olla asiallinen ja positiivinen sillä tavalla että ihmiset innostuvat, mutta minä saan ihmiset pysymään hereillä ainoastaan ruikuttamalla. Niinpä olin kasannut kerrottavaksi joukon kirjailijaelämäni viime aikaisia koettelemuksia ja niitähän riittää.  Yleisön kanssa syntyi ihan kohtuullisen vilkas keskustelu, vaikka enhän minä tiedä saivatko he osuudestani silti mitään erityistä irti.