1638665.jpg

Viime viikonloppuna järvenpohjasta nousi verkkojen mukana tämän näköisiä kokkareita. Tietääkö joku mitä tämä on? Onko tämä järvimalmia, josta järvi lienee saanut aikanaan nimen Rautavesi?

1638698.jpg

Minulla on ennestäänkin vähän ristiriitainen suhde järveen, jonka kanssa elän symbioosissa aina kesäisin. Se on ihana vilvoituksen lähde ja ruuan antaja, en taida tietää mitään parempaa herkkua kuin Rautaveden kuha ja ahvenet. Mutta samalla pelkään aina verkkoja nostaessani, että saan jonkin kammottavan saaliin, enkä uidessa mielelläni koske jaloilla järven pohjaa.

Näen usein unta, että kalastelen näillä main virvelillä tai ongella. Matalassa rantavedessä ui isoja, parin metrin mittaisia omituisia kaloja. Olen innostunut ja samalla minua ällöttää. Jos vedän tuollaisen ison kalan maihin, se on yleensä jo hengetön. Havainto aiheuttaa unessa ahdistusta.

Joskus uin unissani jäiden joukossa pitkin järven selkää, katselen sieltä käsin tuttuja maisemia. Joskus voin nähdä vihollisten tunkeutuvan mökkiimme. Minua paleltaa kylmässä vedessä, mutta en uskalla uida rantaan. Joskus olen pihassa tekemässä jotain kun huomaan, että järveltä tulee röyhkeitä ihmisiä ja saapastelee sisälle mökkiin ja minä tarkkailen heitä huolestuneena, mutta en uskalla sanoa mitään.

Minulla on ihan valveillakin ristiriitainen suhde mökkiin. Toisaalta se on ihana, toisaalta siihen liittyy niin paljon surua josta osa on ikiomaa, osa edellisiltä sukupolvilta perittyä. Siitäkin olen joskus yrittänyt kirjoittaa, ilman mainittavia tuloksia.