Aktiivinen ihminen soitti tänään ja kysyi, olenko valmis käynnistämään kansanliikkeen Mikaelin kirjaston säilyttämiseksi Portsassa. Martissa on kuulemma lähtenyt homma pyörimään ja kansa on noussut barrikadeille kirjastonsa puolesta. Miksi Portsassa ei tapahdu mitään. Martista luvataan apua heti kun täällä ryhdytään tekemään jotain. Kutistuin rusinaksi. Ihan oikeasti, olen epäkäytännöllinen ihmispelko kynäilijä, joka säikkyy kirjastotäteja ja lainausmasiinoita, ei minusta ole kansanliikkeen käynnistäjäksi, varsinkaan kun en tunne ketään. Kansanliikehän vaatii ihmisiä. Jollakin pitäisi olla kontakti toiseen ihmiseen, mieluummin vähän useampaan, muuten on vaikea synnyttää kansanliikettä, edes pientä. Kukaan ei usko millainen erakko minä olen ja miten vähän minä tunnen ihmisiä. Nyt minulla on huono omatunto siitä, että olen koko elämäni ollut niin eristäytynyt. Valoisat sosiaaliset serkkuni taikoisivat heti sata arvovaltaista ihmistä paikalle, mutta kun minulla ei ole kontakteja edes heihin, eivätkä he asu Portsassa, eivät edes Turussa jos tarkkoja ollaan. Osaako joku kertoa, mistä löytyisi hyvä kansanliikkeen käynnistäjä? Kuulin jo huhuja, että Portsaseura olisi kieltäytynyt kunniasta. Miksi ihmeessä. Jaa niin, jotain poliittista kähmintää tietenkin, pitihän se arvata.